TARİHTE BUGÜN:

2016 yazında Aykut'un teklifiyle programımıza giren Aladağlar çıkartması, ilk etapta Ramazan Bayramı olarak planlanmış daha sonra Aykut'un işi, benim okulum derken Temmuz sonuna kaymıştı. Faaliyet fikri ortaya çıktığında ne yapacağımıza dair bir fikrim yoktu. Bildiğim tek şey bu faaliyetin benim için mükemmel bir eğitim fırsatı olacağıydı. Öyle de oldu. Kendi adıma faaliyetten bol bilgi ve güzel anılarla döndüm.

Hedefimiz, dağın güneyine inip Taştepe ve Kaldı'da Aykut'un gözüne kestirdiği hatları denemekti. Bu amaç doğrultusunda 23 Temmuz akşamı, darbe girişiminin üzerinden henüz bir hafta geçmişken, apar topar İstanbul hengamesinden ayrıldık. Uzun bir yolumuz, tek bir şoförümüz vardı. Ortalık karışık, işler yoğun, şartlar dağa gitmek için çok elverişli değildi ama biz yine de yoldaydık. Biz Yıldızlı dağcılar olarak sürekli sorarız; dağcılıkta neden dünyanın bu kadar gerisindeyiz, farklı olan ne? Aykut'un aşırı yoğun çalışma hayatına nefes alma maksadıyla güç bela bir dağ planı eklemesi, karşılaştığımız problemler, ülkenin kaotik durumu benim bu konudaki fikrimi pekiştirdi. Hayranlıkla takip ettiğimiz, alpin mucizelere imza atan ulvi dünya dağcıları tırmanmak için yaşarken, biz yaşamak için tırmanıyorduk. Ortadoğu'da hayatta kalmak için ihtiyaç duyduğumuz enerjiyi tırmanışta buluyorduk. Ancak elbette tüm Türk dağcıları için böyle bir genelleme yapmak doğru değildir. Tekrar faaliyete dönecek olursak, kafamızda kamp alanı olarak Güzeller Batı Çanağı'nı belirlemiştik fakat su konusunda emin olamadığımız için tam olarak nereye kamp atacağımızı bilmiyorduk.

24 Temmuz günü Niğde'ye ulaştık, Salim Abi aracılığıyla Emli'ye, oradan da çantalarımızı taşıyan katırın yardımıyla Sulağankeler'in biraz daha yukarısına kadar gittik. Ardından çantalarımızı sırtlanarak keyifli trekkingimizi sonlandırıp, alpinizmin acı dolu sularına yelken açtık. Batı çanağında bulduğumuz ufak bir su birikintisinin yanına kampımızı attık ve ilk günü dinlenerek noktaladık.

Ertesi gün Kaldı doğu geçidini kullanarak Taştepe ve Sivritaş Tepe'nin kuzey, Kaldı'nın güney yüzlerini güzelce inceledik ve gireceğimiz hatları belirledik. 26 Temmuz günü Sivritaştepe'de 2 yeni hat tırmandık ve 27 Temmuz'da Kaldı güney yüzündeki çatlak hattına girdik.

Teknik Rapor

Çıkış Tarihi: 28.07.2016

Ekip: Aykut Türem-Şükrü Sarı

Tırmanış süresi: 7 Saat

Kullanılan teknik malzemeler: İki Adet 7,9 mm. Yarım ip. Tam set SLCD, Tam set Stopper, Muhtelif Sikkeler, Endless ve perlonlar, 2 çekiç, Kişisel Emniyet ve Koruyucu Ekipmanlar

Hava Durumu: Güneşli

Tırmanış mevsimi: Yaz

Kamp alanı: Güzeller Batı Çanağı su olmayabilir

Ulaşım bilgileri: Biz araçla Emli Ormanı girişine kadar geldikten sonra Sıyırma Vadisi boyunca yürüyerek Sıyırma Geçidi'nden Güzeller Batı Çanağı'na indik. Ardından çanakta güneye doğru ilerledik ve Kaldı Doğu Geçidi'ne yakın bir yerde su bulup kamp attık. Ancak Kayseri tarafından aşağıdaki yaylalara araçla gelip oradan Taştepe Doğu Çanağı'na kamp atmak, eğer su kaynağı varsa bu rota için çok daha mantıklı olacaktır.

Rotanın tanımı(tüm ip boyları için ayrı ayrı):

Rota, Kaldı güney yüzünün sağındaki belirgin, büyük ve dik çatlak hattını izlemekte. Tırmanışın büyük kısmı bu çatlağın içinde geçiyor. Çatlağın altındaki üçgenimsi kayanın sağ alt köşesi rotanın girişi olarak hedeflenebilir. Biz kampı Güzeller çanağına kurduğumuz için rotaya yaklaşımda Kaldı Doğu Geçidi'ni kullandık. Bu geçitten geçtikten sonra fazla irtifa kaybetmemek adına doğrudan sağa yönelerek Kaldı doğu yüzünün eteği boyunca önceden kestirdiğimiz girişe doğru ilerledik. Belirgin çatlağın altında rotaya giriş hazırlığına imkan veren rahat bir düzlük mevcut. Burada hazırlanarak ilk ipe girdik.

1. İp boyu (Şükrü, IV):

Başlangıç: 06:45
Bitiş:07:15

İlk ipin girişi yatık bacamsı bir yapı. Rahat bir tırmanış imkanı sunan bu ip boyu aşağıdan bakıldığında çürük gibi görünse de dikkatli tırmanıldığında çürüklük pek sorun yaratmayacaktır. IV derece zorluğunda olduğunu düşündüğümüz ip boyunda emniyet sıkıntısı da yok, her çeşit cam ve takoz kullanılabilir. İp boyu, sonlara doğru yatık dar bir kulvara bağlıyor ve bu kulvarın sonunda karşınıza dik bir etap çıkıyor. Biz ilk ipi burada sonlandırdık. 55 metre.

2. İp boyu (Aykut, VI-):

Başlangıç: 07:20
Biriş:08:10

Karşımıza çıkan dik yapının solundaki çatlaktan 2. ipe başlanıyor. Girişte görünen 2-3 metrelik dik kısım hamle olarak biraz zor. Sonrası o kadar zor olmasa da zorluk belli bir seviyenin altına inmiyor. Emniyet olarak baştaki dik etapta 2 adet mikro cam kullanıldı. İçinde bulunduğumuz çatlağın hafif sağa doğru kıvrıldığı ve çıkıntı taşların bulunduğu yerde ip boyunu sonlandırdık. Burada baba ve 2 cam ile istasyon almak mümkün. 50 metre.

3. İp boyu (Aykut, V):

Başlangıç: 08:20
Bitiş: 09:05

2. istasyondan biraz yükseldikten hemen sonra sağa doğru yönelmek gerekiyor. İçinde bulunulan büyük belirgin çatlağın sağ taraftaki yüzüne doğru bir geçiş söz konusu. Çürük ve ayrı kaya bloklarının olduğu bu ip boyunda özellikle dikkatli olmakta fayda var. Genel olarak rotanın en çürük etabı denebilir. Hamle zorluğu olmayan bu ipin sonunda yine dik bir etap mevcut. Dik etabın önündeki küçük sette camler aracılığıyla istasyon kurulabilir. 30 metre.

4. İp boyu (Aykut, VI+):

Başlangıç: 09:08
Bitiş: 10:07

Rotanın kilit ip boyu diyebileceğimiz 4. ipe, karşımızdaki çatlağın sol yüzeyinden tırmanarak başlıyoruz. Yine zorluğu görünen dik kısımda olan bu ip boyu daha sonra biraz rahatlıyor. Kilit olarak niteleyebileceğimiz yerde emniyet sıkıntısı mevcut ancak ip boyunun genelinde böyle bir durum söz konusu değil. Bu ip boyunu çürük bir kaya nedeniyle noktalıyoruz. 40 metre.

5. İp boyu (Aykut, V):

Başlangıç: 10:20
Bitiş:10:35

4. ipin devamı olarak niteleyebileceğimiz bu ip boyu belirgin hattı izledikten sonra yine dik bir etapla kesiliyor. Bu ip boyunun sonunda karşımıza çıkan dik büyük çatlağın altında küçük bir set de mevcut. 15 metre.

6. İp boyu (Aykut, VI-/VI):

Başlangıç: 10:45
Bitiş: 11:25

Keyifli bir tırmanış sunan bu ip boyuna karşımızdaki dik çatlaktan girerek hat boyunca ilerliyoruz. Bu ip boyuyla birlikte tüm tırmanışı içinde gerçekleştirdiğimiz büyük çatlağı bitirmiş oluyoruz. 40 metre.

7. İp boyu (Şükrü, III):

Başlangıç: 11:35
Bitiş:13:15

Bu ip boyu, duvarın dibinden bariz bir şekilde gördüğümüz, büyük çatlağın bitip duvarın yattığı yerin başlangıcı. Girişi biraz dik olsa da tırmanış olarak zorlayıcı değil. Duvar yattıktan sonra ara ara ufak zorlamalar var ancak genel olarak rahat bir şekilde ilerliyor. İlk kısa dik etabı geçtikten sonra dik bir şekilde yukarı doğru ilerlenebilir. Duvarın yattığını gördükten sonra running belay yaparak ilerledik. Bu ip boyunun sonunda zirveye bağlanan sırta ulaşılıyor. 220 metre.

Sırta çıktıktan sonra zirve sağda kalıyor ve 2-3 dakikalık bir yürüyüşle ulaşılıyor.

İp boyu Uzunluk Max. Zorluk Sabit İstasyon
1 55m IV Yok
2 50m VI- Yok
3 30m V Yok
4 40m VI+ Yok
5 15m V Yok
6 40m VI-/VI Yok
7 220m III Yok

İniş rotası: Kaldı'nın zirve sırtından güneye doğru biraz inip patika aracılığıyla futbol sahasına iniliyor. Oradan Sivritaştepe'ye yönelerek Kaldı Sivritaştepe arasındaki sırttan sabit sikke aracılığıyla ip inişi yapılarak Taştepe çanağına inilebilir.

Bu güzel faaliyet için her türlü imkanı sağlayan Aykut Türem'e teşekkür ediyorum.