TARİHTE BUGÜN:

Bir süredir aralık sonu için düşündüğümüz Mangırcı Kuzeydoğu Mahmuzu Rotası'nın kış tırmanışını yapmak üzere 25 Aralık tarihinde Sarımehmetlere geldik. Tahminlere göre bir hafta kadar yağış gözükmüyordu. Gelmeden önce aldığımız duyumlara göre de bir süredir kar yağmıyordu ve koşulların iyi olduğunu biliyorduk. Dağa geldiğimizde ise beklediğimizden daha iyi koşullarla karşılaşmıştık. Dik kaya yüzeyleri açık ve kuru, eğimin azaldığı yüzeyler ile setlerde az miktarda kar gözüküyordu. Hava ise açık, dingin ve kuvvetli bir şekilde soğuktu. Bişeyler yedikten sonra herşeyin mükemmel olmasının verdiği motivasyonla çay kahve eşliğinde dağda olmanın tadını çıkardık. Saatin ilerlemesi sonucu güneşin etkisini kaybetmesiyle iyice kuvvetlenen soğuk ile birlikte hızlıca tırmanış çantalarımızı hazırlayıp tulumlarımıza çekildik.

Dağcılık ile Düzce Üniversitesi'nde tanışmıştım. Daha sonra üniversite eğitimime Süleyman Demirel Üniversitesi'nde devam etmemden dolayı dağcılığa Isparta'da devam ettim. Bir yandan dağcılık federasyonunun verdiği eğitimlerimi tamamlarken bir yandan da Aladağlar'da ve diğer dağlarda zirve faliyetlerine katılıyordum. Bu şekilde geçirdiğim iki yıldan sonra artık farklı birşeyler yapmak istediğimin farkına varmıştım. Dağcılık adı altında yapmış olduğumuz yürüyüş dağcılığından artık teknik tırmanışlar içeren dağcılığa geçmek istiyordum. Büyük şehirlerdeki birkaç köklü dağcılık kulüpleri dışında bizim gibi anadolu üniversiteleri federasyona bağılmlı olarak eğitim verebiliyor. Ayrıca dağcılık konusundaki tecrübe ve birikim oluşamadığından belirli çizgilerin dışına çıkmak çok kolay olmuyor. Bu noktada sizden daha tecrübeli olan birisinin elinizden tutması gerekiyor. Aladağlarda başlangıç düzeyinde birkaç teknik rota tırmandıktan sonra HÜDDOSK üyesi olan ve dağcılıkta belirli bir tecrübesi bulunan Abdullah Benna Sarın ile tanışmıştım. Apo da dağcılığa Isparta'da başlayarak benim gibi benzer süreçlerden geçmiş. Tanışmamızdan sonra iki seneyi geçen partnerliğimiz boyunca yaptığımız Parmakkaya Güney rotası, Demirkazık Kuzeybatı rotası, Çağalınbaşı (Tuç-Balya) rotası, Demirkazık Doğu duvarı, Ortaburun Kuzey duvarı kış tekrarı, Kaletepe Kuzeybatı kış ve diğer dağlarda yapmış olduğumuz bazı tırmanışlar sonucunda artık kendi yetenek ve kabiliyetlerimiz doğrultusunda ileriye dönük olarak bazı planlar yapabilen bir ekip haline gelmiştik. Dağa gitmediğimiz zamanlarda düzenli olarak tırmanış salonlarında antrenman yapıyor ve fırsat buldukça da spor tırmanış bahçelerine gidiyorduk. Artık dağcılık bütünüyle hayatımızın merkezi haline gelmişti. Bu kış için düşündüğümüz öncelikli tırmanışlardan bir tanesi de Mahmuz rotasıydı. "Neden Mahmuz?" sorusunun cevabını tam olarak veremesek de, ikimiz için de bu rotanın kış tırmanışını yapabilmek anlamlıydı. Bu kış için rotayı tırmanmak istediğimizden dolayı yaz aylarında tırmanma imkanı bulamadığımız rota için geç sayılabilecek bir mevsimde iyi hava yakalayabildiğimiz için ekim ortasında rotanın yaz tırmanışını yapmıştık.

Bu sefer 2 ay sonra kış tırmanışı için dağdaydık. Tırmanış planlamamızı rotaya sabah erken girsek de zaten rotada bivaklama ihtimalimizin yüksek olduğunu düşündüğümüzden dolayı, sabahın keskin soğuğunda değilde 10.00'a doğru rotaya girmek üzerine kurmuştuk. Fakat dağa geldiğimizde kayanın açık ve şartların beklediğimizden iyi olduğunu görünce tek günde bitirebileceğimizi düşündük. Fakat geceye kalma riski için her ihtimale karşı tırmanışa gene bivak malzemeleri (bivak torbası, sıfır derecelik yazlık kaz tüyü tulum, bivak ocağı ve bir miktar yiyecek) alarak daha erken bir saatte girmeye karar verdik. Sabah 5:30 gibi kamptan ayrılıp yürümeye başladık. Hava soğuk ama beklediğimiz kadar da soğuk değildi. Vadi boyunca tozluk ihtiyacı hissetmeyerek saat 8:00'e doğru rotanın altına ulaştık. Kemerlerimizi giyip malzemelerimizi hazırladıktan sonra tırmanış öncesi birer sigara içerek benim ilk ip boyuna lider girmemle 08:30'da tırmanışa başladık. Saat 4:00'de rotayı tamamladık. Hızlı bir şekilde inişi tamamlayarak aynı gün köye indik. İlk kayaya temasla uyuşan ve hissizleşen ellerimizin soğuk kayaya alışmasıyla birlikte rota boyunca herhangi bir sorun yaşamayarak çıplak ellerle tırmandık. Kaya tırmanış ayakkabılarımızı ise sadece dihedralin altındaki sette bir metreyi bulan karı geçmek için çıkardık.

Rotanın ilk kış tırmanışını Emrah Özbay ile beraber yapan Burak Çankaya'ya rota ile ilgili tecrübelerini bize aktarması ve tırmanış konusundaki verdiği desteklerden dolayı teşekkür ediyoruz. Ve Emrah Özbay'ı saygıyla anıyoruz.

Birinci ip boyu: 5 metre uzunluğundaki 5+ girişten sonra 3-4 derece olan setli yapılarda devam ediyor. 60mt, Murat Ercan.
İkinci ip boyu: 3-4 derece setli yapılardan devam ederek sol yüzeydeki 15-20 mt süren 5- çatlak sistemleriyle ilk klidin altındaki ufak sete ulaşılıyor. 70mt (iki ip boyunca çıkılabilir ancak biz vakit kaybetmemek için istasyonu taşıyarak tek ip boyunda çıktık), Murat Ercan.
Üçüncü ip boyu: 2 metre kadar sola yan geçiş ve sonrasında negatif bir girişi takip ederek daha rahat devam eden çatlak sistemleri içeriyor. 6+, 60mt, Abdullah Benna Sarın.
Dördüncü ip boyu: Setli yapılarda tırmanılarak sonunda büyük kaya bloklarının bulunduğu büyük sete ulaşılıyor. 5-, 60 mt, Murat Ercan.
Beşinci ip boyu: Sağa doğru 4-5 metre yan geçiş sonrasında çatlak sistemi takip edildikten sonra sol yüzeydeki setli yapılarda devam ediliyor. 5+, 55mt, Abdullah Benna Sarın.
Altıncı ip boyu: Tıkaç kaya girişinden önceki sol yüzeylere kadar 4, 15mt, Murat Ercan.
Yedinci ip boyu: Tıkaç kaya arkasından geçilerek dihedralin tabanındaki karlı sete ulaşılıyor. 5+, 25mt, Abdullah Benna Sarın.
Sekizinci ip boyu: Çatlak sistemi takip edilerek sonunda solda kalan sette bulunan paralel çatlakta istasyon kurularak bitiriliyor. Dihedralin negatif girişini geçtikten sonraki kısımları daha rahat devam ediyor. 6+,55 mt, Abdullah Benna Sarın.
Dokuzuncu ip boyu: 2-3 metre sola yan geçiş sonrasında setli yapılarda yükseldikten sonra sırt hattına bağlanılıyor. 4+, 25mt, Abdullah Benna Sarın.
Abdullah Benna Sarın, Murat Ercan
İletişim: a.benna et gmail nokta com, mmuratercan et gmail nokta com