TARİHTE BUGÜN:

2010 Ağustos ayında Mustafa Nalbant, Egemen Erol ve Güçlü Özen’den kurulu bir ekip, parçalar halinde Aladağlar Dipsizgöl ‘de bulunan ve 2001-2007 yılları arasında açılmış 3 adet uzun duvar rotasının ilk tekrarlarını gerçekleştirdiler. Bu rotalar Çağalınbaşı Kuzey Yüzü Tuç-Balya Rotası, Beşparmak Kuzeybatı Yüzü Türem-Yeşildal Rotası ve Küçük Demirkazık Kuzey Yüzü Avcı Rotası ( T.Fındık/N.Özcan).

Bunun dışında Kocasarp Kuzey Duvarında bulunan ve ilk Türk çıkışı Emrah Özbay/Övgün Yıldırım tarafından gerçekleştirilen rotanın da tekrarını gerçekleştirdiler. Rotaların ilk tekrarları olması sebebiyle çok değerli olan bu çıkışları tek bir yazı ile bir bütün olarak Mustafa Nalbant’ın kaleminden yayınlıyoruz.

(Yazıda kullanılan fotoğraflar, Mustafa Nalbant, Egemen Erol ve Güçlü Özen'e aittir.)

Aladağlar Dipsizgöl bölgesinde daha evvel tırmanmadığımız rotaları tırmanmak ve kulübümüzde (HÜDDOSK- Hacettepe Dağcılık ve Doğa Sporları Kulübü) yeni eğitime başlayanlara bölgeyi öğretmek amacıyla gelmiştik.

Ekibimiz ben(Mustafa Nalbant), Egemen Erol, Ömer Şen, Mevlut Parlak ve Onat Başar’dan oluşmaktaydı. Burada Aykut(Türem), Mustafa(Yeşildal), Umut(Gökdeniz) ve iki gün sonra gelen Güçlü(Özen), Şeyda(Kocacık), Engin(Osmanağaoğlu) ve Erkin(Çakmak)'le beraber on iki kişi şenlik havasında bir faaliyet yaptık.

Kocasarp Kuzey üç kez tırmanıldı (Ben-Egemen, Engin-Erkin, Aykut-Mustafa)

İki yeni rota denendi (Aykut-Mustafa)

Dört ilk tekrar yapıldı. (Raporlarını aşağıda bulabilirsiniz)

Beşparmak kuzey-batı klasik rotası, B. Demirkazık kuzey-batı ve kuzey-doğu sırtları (Ömer-Mevlut) ve çeşitli zirveler(Şeyda, Onat, Umut) tırmanıldı.

Aşağıdaki tırmanış raporlarımızda belirttiğimiz dereceler, bizim tavsiye ettiklerimizdir. Dereceler konusunda uzman olmadığımızdan, rotalarda kestirebildiğimiz dereceleri verdik. Derece belirtmediğimiz ip boyları kolay V dereceyi belki V- yi geçmeyen ip boyları şeklinde. Bu değerlendirmelerin sübjektif olduğu unutulmamalı. Rotalarda en doğal ve kolay hattı tercih etmeye çalıştık. Küçük Kuzey varyant bir hat olmuş olabilir. Kocasarp'ta bir ip boyu farklı tırmanılmış(6. ip boyu), Çağalınbaşı'nda da giriş ip boyu varyant, onun dışında rotalar ilk çıkışlarla uyuşuyor. Rotaları açan herkese teşekkürler.

Beşparmak Kuzeybatı Yüzü(Türem-Yeşildal Rotası)

Tarih: 18 Ağustos 2010

Ekip: Mustafa Nalbant, Egemen Erol

Süre: 6 saat

Rota kilit etabın altına kadar ip açmayı gerektirmeyen kolay kaya tırmanışıyla başladı. Kilitten hemen önce yaklaşık otuz metrelik bir baca etabına gelince ip açtık. Kilit etap iki yerinde negatif yapan oldukça zor bir 20 metreydi. Ancak malzeme yerleştirme imkânı fazlasıyla iyi. Bu etaptan sonra yukarı yükselip sonrasında sağa yönelerek küçücük bir kulenin sırtına çıktık. Buradan 10 metrelik bir yan geçişle zirveye giden kolay kulvara girip, ipten çıktık. Kolay tırmanışla zirveye ulaştık.

1.ip:30metre

2.ip:23 metre ( VII-)

3.ip:30m

4.ip:15m

Çağalınbaşı Kuzey Yüzü (Tuç-Balya Rotası)

Tarih: 20 Ağustos 2010

Ekip: Güçlü Özen, Mustafa Nalbant, Egemen Erol

Süre: 7,5 saat

İkinci rotamız geçen sene denemiş olduğumuz ancak dördüncü ip boyunda yağışa ve bunun sonucunda taş düşmesine maruz kalıp tamamlayamadığımız Çağalınbaşı Kuzey Duvarı, Tuç-Balya rotasıydı. Görünüş itibarıyla çok güzel bir hat olan bu rotanın bunca sene denenmemiş olması da ilginç. Rotanın girişini biz doğal hattın devamı olan hafif negatif bir çatlak hattından yaptık. İlk çıkışta giriş bu ip boyunun biraz sağından yapılmış. 40 metrelik bu etaba VI- dedik. İlk tırmanışta 11 ip boyunda tamamlanan rotayı, toplamda yedi ip boyunda bitirdik. İp boylarına ilk çıkıştan biraz farklı dereceler verdik

1.ip: 40 metre VI-

2.ip: 50 metre V

3.ip: 65 metre II, III

4.ip: 40 metre V,V+

5.ip: 25 metre V

6.ip: 50 metre IV-

7.ip: 50 metre V-

Bora’ların bırakmış olduğu yaylı sıkıştıracı (En. friend) biz de sökemedik. Bu friend 40 metrelik çatlak hattının son kısmında, sola yan geçişten hemen önce bulunuyor. Rotanın son ip boyu çok çürük. Sonrasında ipin toplanıp zirveye gidilen kısım da bayağı can sıkıcı. Saçma bir çarşaktan sağa geçilerek devam eden etaplar.

Tarih:22 Ağustos 2010

Ekip: Güçlü Özen, Mustafa Nalbant, Egemen Erol

Sure: 7 saat

Üçüncü rotamız dönecek olan Güçlü’ye uygun olması için Küçük Demirkazık Kuzey Yüzü Avcı Rotasıydı. Rota 2003 rotasının sağ yanında kalan kulvar hattı. Bu kulvarın başlangıcı, ucunda ufak bir çıkıntı olan ve Tunç’ların miğfer kaya ismini verdikleri toparlak bir kayanın solu. Uzun süre kolay yürüyüş ve bazen ufak hamlelerle kulvarın kapandığı yere kadar tırmandık. Doğal hat bizi kulvarın soluna götürdü. İpsiz tırmanarak girdiğimiz bir çatlakta bir sikkeyle karşılaşınca, bir terslik olmasın, etap herhalde zor diyerek ipe girdik. Bu etap sikkeden itibaren 25 metre sürdü. Malzeme yerleştirme pozisyonları biraz ters. Malzeme yerleştireceğim diye şişirdiğim sol kalfım yüzünden bir kez ipe oturmak zorunda kaldım. Bu ip boyunu VI- olarak(belki VI da denilebilir) derecelendirdik. Sonrasında sola çapraz yükselen bir ip boyu 50 metre tırmandık. İkinci bir elli metreden sonra, sağa bir yan geçiş yapıp yukarı tırmanarak kulenin beline bağlandık. Bu noktadan sonra malzeme yerleştirmeye gerek duymadan kulenin ucuna, oradan ikinci bir kuleye ve buradan da batı sırtına bağlanarak rotayı tamamladık. Tırmanışımız yedi saat sürdü. Ancak bu tırmanışta rotanın kilidi olarak belirtilen etapla karşılaşmadık. Muhtemelen bu ip boyunun solundan daha rahat bir geçişle yukarı bağlandık. (1.ip:25 m VI-(VI), 2.ip:50m, 3.ip:50m, 4.ip:50m )

Kocasarp Kuzey Yüzü (Özbay-Yıldırım Rotası)

Tarih: 24 Ağustos 2010

Ekip: Mustafa Nalbant, Egemen Erol

Süre: 10 saat

1.foto: ilk ip boyu

Son rotamız Kocasarp Kuzey Yüzü Özbay-Yıldırım rotasıydı. Rota çok güzel bir çatlak hattıyla başlıyor. Yer yer negatif hamleler içeren bu ip boyları(dört ip boyu) sol yüzey kullanılarak ve baca hamleleri yapılarak çok zevkli bir tırmanış imkânı veriyor. Üçüncü ip boyunun ortasındaki negatif bir hamleye VI-, ve dördüncü ip boyunun giriş hamlesine VI- dedik. Genel olarak V’li dereceler. Dördüncü ip boyu oldukça çürüktü. Bu ip boylarının sonunda bir ip boyu(60m) sağa çapraz yükseldik. Neredeyse hiç ara emniyet kullanmadığımız bu ip boyunda istasyonumuz yarım çakılmış tek bir sikkeydi. Zor kaya tırmanışı olmasa da rotadan nasıl dönüleceğini düşündüren bir ip boyuydu. Sonrasında sağa 10-15 metrelik bir yan geçiş yaptık. Burada büyük bir kulvarı kapatan, köprü oluşturmuş bir kaya etabından geçtik. Bu devasa kum saatinin sağından tırmanışa devam ettik.(ilk çıkış solundan bir ip boyu farkla aynı yere bağlanmış). Sonrasındaki ilk ip boyunda bir sikke vardı. Bu ip boyundan sonra 20 metre sola yükselince bir kilitli karabin ve perlon bulduk. 10 metre daha emniyetsiz tırmanıp bir çatlak hattına bağlandık. Hedefimiz yaprak gibi duran ayrık kayaydı. Bir ip boyu sonunda, sola yan geçip, kolay bir kulvar baca hattına girdik. Yaprak kayaya ulaşıp, hemen altından kolay yürüyüşle dağın batı tarafına bağlanmış olduk. Biz ilk çıkışta bahsedilen VII-‘ lik ip boyuyla karşılaşmadık. Toplam 12 ip boyu süren tırmanışın en zor hamlelerini VI- olarak derecelendirdik(3. Ve 4. İp boylarında). Tırmanış psikolojik zorluklar içeriyor. Yan geçişler, çürüklük ve emniyetsiz tırmanış gerilimi yükseltiyor. Rotayı on saatte tamamladık.

1.ip:30m V

2.ip:60m V

3.ip:60m V+,VI-

4.ip:40m V+,VI-

Sonraki ip boyları 60m, 20m, 60m, 30m, 30m, 60m, 60m, 60m, bizce bu ip boyları V dereceyi geçmiyor ancak emniyetsizlik ve yer yer çürüklük rahatsız edebiliyor.